ETT UPPDRAG ATT GÅ PÅ DJUPET MED

Share on facebook
Share on linkedin

När man skapar tunnelbanelinjer sker naturligtvis en stor del av arbetet under jord. Så är också fallet i Köpenhamn, där tunnelborrmaskinerna Eva, Minerva, Nora och Tria arbetar hårt för att skapa den danska huvudstadens nya cityringlinje.

Men det sker även en hel del aktivitet ovan jord och där är BMS Heavy Cranes ett av företagen som man lättast får ögonen på. Det är den här delen av BMS-gruppen som ansvarar för att flytta tunnelborrmaskinerna som vardera väger ca 700 ton och är försedda med ett 11 meter långt och 350 ton tungt borrhuvud.

BMS Heavy Cranes är vana vid att arbeta med gott om plats runt omkring dem – till exempel i samband med uppsättning av vindkraftverk – där är det ofta möjligt att ha två kranar som arbetar tillsammans. Det har man däremot inte möjlighet till på den nya tunnelbanelinjen i Köpenhamn. Här sänks tunnelborrmaskinerna ner och lyfts uppfrån arbetsplatser som ofta ligger på smala gator. Uppdraget är alltså att lyfta maskindelar som normalt väger 180–200 ton vardera – med hjälp av endast en kran.

Tunnelborrmaskinerna arbetar sig genom under jorden i par och borrar två parallella tunnlar som är ca 15 km långa.

Maskinerna kör i genomsnitt 15 till 20 meter per dag. Vanligtvis arbetar de på ett djup av 20 till 40 meter och tar bort cirka 3,1 miljoner ton jord och kalksten. Närarbetet i en sektion är klart, demonteras tunnelborrmaskinerna, hissas upp och transporteras till en ny plats, där BMS Heavy Cranes sänker ner dem så att dekan skickas ut på nästa sträcka.

Under de senaste åren har BMS Heavy Cranes expanderat avsevärt och den här delen av BMS-gruppen har nu 16 kranar på 600 ton eller mer – den största av dem är på 1 350 ton. Tidigare har företaget fokuserat på vindkraftsprojekt, men på grund av ökad kapacitet och flexibilitet används de stora kranarna idag för att lyfta brosektioner, stora delar av industribyggnader och alltså även till tunnelborrmaskinerna som skapar Köpenhamns nya tunnelbanelinje.

Köpenhamns metro är på gång att utökas med en cityringlinje som består av 17 nya stationer. Den nya linjen — ca 15 kilometer underjordisk järnväg i den danska huvudstaden –förväntas öppna 2019.

Vi fokuserar på en stark lokal närvaro när vi hyr ut utrustning av alla storlekar och för alla slags uppgifter via vårt kontorsnätverk på fyra kontinenter.

Senaste inläggen