SMÅT ER SMUKT

Share on facebook
Share on linkedin

Medan BMS Heavy Cranes har lyft tunnelborrmaskiner mellan olika arbetsplatser vid Köpenhamns tunnelbanelinje under hela 2016, har en helt annan del av BMS-gruppen – Kranexpressen i Köpenhamn, varit i full gång på centralstationen.

Sedan 1911 har man kunnat hitta Köpenhamns Hovedbanegård på motsatt sida av den världsberömda nöjesparken Tivoli i hjärtat av huvudstaden. Hovedbanegården är landets största järnvägsstation. Det är en samlingspunkt för DSB:s nätverk som leder till danska och internationella destinationer, som förser Köpenhamn med det så kallade S-tåget – och från 2019 även ingår som en del av stadens tunnelbanelinje med 17 stationer i huvudstadsregionen.

När man skapar en tunnelbanelinje, sker naturligtvis en stor del av arbetet under jord. Det är också fallet för Köpenhamn Hovedbanegård, eftersom den framtida underjordiska tunnelbanestationen placeras sydväst om den nuvarande centralstationen och förbinds med en tunnel.

Medan mycket av arbetat på tunnelbanan sker med utrustning av enorma mått, har mantrat för Kranexpressens arbete varit ’litet är vackert’.

Uppdraget gick ut på att skapa hissar från perrongerna till den befintliga gångtunneln som i framtiden kommer att förbinda tunnelbananstationen och centralstationen. Eftersom järnvägsbyggnaden – byggd av material som tegel, skiffer och granit och med en mängd ornament – skyddas av kulturmärkning, finns det mycket strikta riktlinjer för hur sådant arbete får och inte får utföras. Därför fanns det ett antal mycket speciella krav som skulle beaktas i samband med den här uppgiften.

Kranexpressen använde en Liebherr LTC 1045. Det är en kompakt mobilkran som kännetecknas av att hålla sig under 3,10 meter i höjd och det innebär att den kan transporteras på räls utan att skada ledningar, annan vital utrustning eller installationer.

Efter ett provlyft som utfördes tillsammans med systerföretaget BMS København, kunde Kranexpressen påbörja det verkliga arbetet. Det sträckte sig över 9 helger och helgdagar, eftersom det skulle ske medan tåg och passagerare hade normalt åtkomst till centralstationen.

Tunnelbanan i Köpenhamn kommer att utökas med en cityringlinje på 17 stationer. Den nya linjen — en ca 15 kilometer lång underjordiska järnväg i den danska huvudstaden – förväntas öppna 2019.

Vi fokuserar på en stark lokal närvaro när vi hyr ut utrustning av alla storlekar och för alla slags uppgifter via vårt kontorsnätverk på fyra kontinenter.

Senaste inläggen